Het ligt goed verscholen, maar is juist daardoor extra bijzonder: het Wilhelmietenmuseum in Huijbergen. Zo’n plek die je alleen op goed geluk zelfstandig zult vinden. Dat het een bijzondere plek is, staat in elk geval vast. Het Wilhelmietenmuseum, dat ooit een klooster was, is de plek waaromheen het dorp Huijbergen ooit werd gebouwd. Tijd voor een gesprek met conservator Daphne Valentijn!

Eén ding moge duidelijk zijn: bij het inslaan van de oprijlaan die naar het Wilhelmietenmuseum leidt, komt menig mens tot rust. De vele bomen, het imposante klooster, de stilte… En dan de entree: een Middeleeuws tafereel. Prachtige schilderijen, historische meubels. Rust-, kunst- en geschiedenisliefhebbers zijn hier op hun plek!

Voelbare geschiedenis
Ook Daphne werd door de locatie meteen geraakt toen ze hier in 2017 voor het eerst kwam. Na haar studie kunstgeschiedenis mocht ze er een opdracht doen: de collectie en de zalen beoordelen en waar mogelijk verbeteren. Daphne: “Meteen al vond ik het zo’n fijne plek. De rijke historie is hier voelbaar en komt helemaal tot leven. Niet alleen lokale historie, maar ook landelijke en zelfs Europese geschiedenis is hier terug te zien. De kloosters van de Orde van de Wilhelmieten lagen in de Middeleeuwen verspreid over Europa en zijn met elkaar verbonden. De geschiedenis van Huijbergen is ook van belang voor de landelijke geschiedenis, omdat bijvoorbeeld de grens tussen de Republiek en Spanje door Huijbergen liep.”

Vanwaar de naam Wilhelmietenmuseum? Dat zit zo: de Italiaan Wilhelmus van Maleval (overleden in 1157) leidde het leven van een kluizenaar, en kreeg in Italië een groep volgelingen. Zij noemden zich Wilhelmieten en stichtten in heel Europa kloosters, waaronder in Huijbergen. Het klooster werd opgericht in 1278 op verzoek van Elizabeth van Breda en Arnoud van Leuven.

Nieuwe tentoonstellingen, concerten en… trouwen?
Daphne vervolgt: “Het museum trekt veel bezoekers van oud-leerlingen, en hun familieleden, van het internaat Ste. Marie komen op bezoek om de omgeving weer te zien en het museum te bezoeken. Het leuke is dat we nog veel gegevens hebben van oud-leerlingen. Als iemand langskomt en de cijfers van zijn of haar opa van het internaat ziet, is dat echt een  ontroerend moment.” Met haar oog voor kunst en geschiedenis vindt Daphne het leuk om van het museum in de toekomst iets nóg mooiers te maken. “Ik wil het museum in de toekomst voorzien van tentoonstellingen die een breder publiek gaan trekken. Verder wil ik de tuin meer gaan betrekken bij het museum, bijvoorbeeld door concerten te organiseren. Daar leent deze plek zich echt voor. Het is een plaatje.” Daarover gesproken: wat te denken van trouwen in een oud klooster? Daphne: “Dat lijkt me geweldig, als dat mogelijk wordt. Nu is dat nog niet het geval, maar wie weet, ooit…”

Het museum is van april tot en met september iedere zondag geopend van 11.00 – 16.00 uur. In de maanden oktober tot en met maart is het museum uitsluitend op afspraak te bezoeken.

www.wilhelmietenmuseum.nl

Oktober 2022