Stefan en Thomas runnen naturistencamping Athena: ‘Terug naar de basis, maar met een luxe twist!’
Verscholen tussen de bossen van Ossendrecht, tegen de grens van België, ligt naturistencamping Athena. Een oase van rust, waarnaar veel vaste gasten al jarenlang hun weg vinden. De broers Stefan en Thomas groeiden op in de prachtige natuur van camping Athena, inclusief vele campinggasten om zich heen. Met plezier zetten zij alweer even voort wat hun grootvader zestig jaar geleden opzette.

Gevoel van vrijheid
Zestig jaar geleden ontstond niet alleen de naturistencamping in Ossendrecht, maar ook in Leuven en in de Ardennen creëerde de grootvader van Stefan en Thomas een plek waarin je je in de natuur waant met het ultieme gevoel van vrijheid. Drie campings dus, met naturisme als rode draad. Na zijn afstuderen, twintig jaar geleden, stapt Stefan meteen het familiebedrijf in. Thomas koos voor een iets andere weg, maar is sinds vier jaar samen met zijn broer ook in het bedrijf gestapt. Thomas: “Achteraf ben ik blij dat ik nog veel andere dingen in het bedrijfsleven heb gedaan. Alles wat ik daar heb geleerd, kan ik nu toepassen op de campings.”

Naturisme
Op camping Athena staat naturisme centraal. Iets waar Thomas met enthousiasme over vertelt. “Bloot zijn is steeds minder een taboe. Mensen praten er tegenwoordig een stuk makkelijker over. Je merkt het ook bij de openbare sauna’s: ook die worden steeds populairder.” Volgens Thomas hebben mensen steeds meer behoefte om terug te gaan naar de basis: de natuur ingaan, minder spullen meenemen en terugschakelen naar slow living. “Daarbij geeft bloot zijn het échte gevoel van terug naar de basis gaan. Laatst kregen we van gasten te horen dat ze hier veel vaker in het zwembad plonzen dan op een andere camping. Juist omdat ze heel de dag bloot zijn en erin duiken wanneer ze willen, zónder na te denken over droge kleren. Een extra vrij gevoel, dus!”

Luxe twist
De camping neemt je mee terug naar de basis, maar wel met een luxe twist. “We hebben hier veel faciliteiten, prachtige lodges om te huren én we organiseren leuke evenementen”, vertelt Thomas vol trots. “Er rijden geen auto’s op de camping en je kan overal je waardevolle spullen laten liggen. De sfeer is heel gemoedelijk en we zorgen voor elkaar waar nodig.” De camping telt tweehonderd vaste plekken, vijftig kampeerplaatsen en vijftien verhuur plekken. “Gezellig druk, maar altijd met veel privacy en groen om je heen.”

Werken met een vakantiegevoel
“Het hele team van camping Athena werkt hard, vooral in het hoogseizoen. Maar eigenlijk is het werken terwijl je een vakantiegevoel ervaart. Dat komt door de prachtige natuur en de gasten die heel relaxed zijn. Zij stralen het échte vakantiegevoel uit, iets waar wij als team weer erg blij van worden”, vertelt Thomas.

“Wat uniek is, is dat we zelfs vrijwilligers hebben rondlopen die de bardienst waarnemen, de sauna netjes houden en het groen snoeien. Het leuke is dat de vrijwilligers allemaal vaste gasten zijn. Mensen voelen zich echt thuis op camping Athena en willen daarom ook echt hun steentje bijdragen aan de plek. Dat is voor ons een groot compliment.”

De Brabantse Wal: het beste van beide
Volgens Thomas is de Brabantse Wal de perfecte combinatie van stille polders en drukte. “Je kan voor een dagje rust de natuur in gaan, bijvoorbeeld de Kalmthoutse of Ossendrechtse Heide. Een andere dag zoek je de reuring op in een historische stad als Antwerpen of Bergen op Zoom. Het ligt allemaal binnen handbereik.” Zijn favoriete plek op de Brabantse Wal? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. Lachend: “Is het gek als ik onze camping het mooiste plekje van de Brabantse Wal vindt?”

september 2022