Ton Gillesse: ‘Bezoekers vinden de rust en rustiek in deze omgeving prachtig’
Bourgondisch tafelen, de omgeving ontdekken, historie proeven: bezoekers zijn blij verrast als hun eindbestemming omgeving Steenbergen blijkt te zijn. Het is nu ruim een jaar geleden dat deze plek een eigen VVV Informatiepunt en stadsherauten heeft: een gouden combinatie. Ton Gillesse, beheerder van het VVV Informatiepunt, en stadsheraut Ton Wennekers zitten vol verhalen en weten hun gasten altijd weer iets nieuws te vertellen...

Wat maakt het zo bijzonder om gasten hier in deze omgeving te mogen ontvangen?
Ton Gillesse: “Deze omgeving is nog niet ontdekt als toerististische plek. Dat maakt dat bezoekers in alle rust kunnen genieten van de rustiek in deze omgeving. Er is zoveel te zien, het is een prachtige streek. De Vliet is fantastisch om een bootje te huren en Beneden Sas is prachtig om te fietsen en te wandelen. Maar er zijn ook bezoekers die specifiek voor de prachtige kerk komen. Dit rijksmonument is ontworpen door architect Pierre Cuypers die ook het Rijksmuseum en het Centraal Station Amsterdam in zijn portfolio heeft. Als we jongeren dat vertellen, reageren ze echt verbaasd: ‘Hè, hoe kan dat?’ Voor ons is het waardevol als we bezoekers kunnen verrassen met leuke feitjes over deze mooie omgeving.”

Bezoekers kunnen met de stadsherauten mee op stadstour. Wat kunnen ze ervan verwachten?
Ton Wennekers: “Wij laten bezoekers van april tot en met oktober elke laatste zaterdag van de maand zien wat er hier in de omgeving te beleven is. Elke maandelijkse wandeling heeft een thema: van het bekijken van gebouwen in de binnenstad tot een bezoekje aan de vesting en zijn bolwerken. Daarnaast organiseren we ook groeps-, familie- en personeelsuitjes op maat. Stel een groep heeft een enorme interesse in de ontwikkeling van Steenbergen, dan laat ik ze elementen van onze vestingstad zien. Bij een andere groep zoom ik meer in op het oorlogsverleden in deze omgeving. Maar net waar de behoefte ligt. Zo prikkelt het voor ons als stadsherauten elke keer opnieuw om wandelingen op aanvraag te mogen doen en invulling te geven aan de rondleiding.”

Hoe zorgen jullie dat de beleving voor gasten steeds weer even groot is?
Ton Gillesse: “Door vooral onszelf keer op keer te laten verrassen door de omgeving. Ik wandel veel in deze omgeving en stap met regelmaat op mijn racefiets. Vaak rij ik ergens langs en dan ontdek ik weer een nieuw plekje. Zo kreeg ik laatst een folder over het plukken van druiven in mijn handen gedrukt. Wie had verwacht dat je hier in Kruisland een hartstikke mooie wijngaard hebt? Waar bezoekers van lokale wijnen kunnen proeven. Als ik zo’n plekje ontdek, kan ik dat weer meegeven aan de bezoekers van het VVV Informatiepunt. Je merkt dat er hier in de omgeving steeds meer bijkomt. Nieuwe bed & breakfasts, gezellige eetcafés, mensen in deze buurt zijn heel ondernemend. Met ons informatiepunt willen we niets liever dan mensen enthousiast maken voor deze streek!”

Wat kunnen mensen verwachten als ze binnenstappen bij het informatiepunt van VVV Steenbergen?
Ton Gillesse: “Mensen stappen de VVV binnen als ze de kerk bezoeken. Dat is een ervaring op zich. En dat maakt dat we op een hele unieke plek bezoekers kunnen verrassen met de uitjes in deze omgeving. Mensen kunnen bij ons terecht voor allerlei fiets- en wandelkaarten van de Brabantse Wal die ze hier gratis kunnen meenemen. Ook voor gezinnen is er van alles in de buurt te doen, onze attractiekaarten geven daar meer inzicht in. Bezoekers die bij ons informatiepunt binnenstappen vertellen we juist over de speciale wandelingen en ommetjes die ze hier in de omgeving kunnen maken. We willen niets liever dan mensen enthousiast maken om vaker terug te komen naar deze bijzonder mooie streek!”

september 2020