Theo neemt Molen Johanna in Huijbergen waar: ‘Zo’n unieke plek mag niet verloren gaan’
Wees welkom in de laatst overgebleven molen van de gemeente Woensdrecht: Molen Johanna. De enthousiaste Theo Sanders is een van de zes bestuursleden die de molen nu waarneemt. Dat doet hij met zoveel passie en plezier dat zijn vrouw hem soms gekscherend moet afremmen. Wat is er dan zo bijzonder aan de molen? Theo vertelt het je graag zelf!

Molen Johanna is bijna niet te missen wanneer je het pittoreske dorp Huijbergen verlaat via de Bergsestraat. De molen uit 1862 prijkt hoog boven alles uit. “Mooi is ie, he?”, is wat je Theo ongetwijfeld zult horen zeggen bij een bezoek aan de molen. Met plezier neemt hij je mee naar binnen, waar het binnenwerk van de molen al zijn geheimen verklapt. Via smalle houten trapjes kun je zelfs naar het hoogste topje van de molen. Terwijl Theo of een van de andere bestuursleden je de verhalen van de molen vertelt.

“Kijk, hier bevindt zich een schuilkuilder, waar in de Tweede Wereldoorlog zo’n vijftig man verscholen zaten”, vertelt Theo wanneer wij er zijn. Een bezoek aan de molen is een leuke manier om meer over de geschiedenis van de molen te ontdekken, die dus verder gaat dan het produceren van graan alleen.

Speelzandbak, bloementuin en meer
Theo: “Toen de gemeente bekendmaakte dat ze van de molen af wilde, stond ik samen met een clubje vrijwilligers meteen paraat. Zoiets moois als dit mag nooit verdwijnen”, concludeert hij. “En dus besloten we het met z’n zessen te gaan doen: het onderhoud van de molen, maar ook de beleving eromheen.” Op dit moment werkt een tuinploeg van vrijwilligers hard om de tuin rondom de molen op te knappen tot een zee van bloemen. Achter de molen ligt een berg zand, dat het bestuur wil omtoveren tot een grote speelzandbak voor kinderen. En het gebouwtje dat een paar meter verderop staat, is in 2022 geplaatst en geopend, als plek waar mensen informatie over de molen krijgen.

Educatie
Een leuke toevoeging die Theo en zijn team hebben gedaan, is de ontvangst van scholieren. “Doordat we nu een eigen gebouwtje hebben bij de molen, kunnen we ook groepen kinderen ontvangen. Zij krijgen dan een rondleiding met informatie over de werking van de molen. De reacties die we daarop krijgen, zijn ontzettend leuk. Hele kleine kinderen komen vaak later nog een keertje terug met een tekening van de molen. Daar word je toch blij van?”

Maar uitgespeeld zijn Theo en zijn medebestuursleden nog niet. “Ik loop óver van de ideeën”, lacht hij. “Zo lijkt het me bijvoorbeeld leuk om binnenkort ochtendwandelingen te organiseren hier in de omgeving, waarbij we de molen centraal stellen. Inclusief een lekker ontbijtje. Ook is er momenteel iemand bezig met een film over de molen, zodat ook mensen die er om welke reden dan ook niet in kunnen toch de beleving kunnen ontvangen. Daar ben ik heel blij mee.” Theo benadrukt dat iedereen met leuke ideeën voor de molen welkom is bij het bestuur. “Kom maar door, wij staan open voor alles!”

www.molenjohannahuijbergen.nl

september 2022