Lichtstoet Woensdrecht: ‘Dit enorme spektakel mag nooit verdwijnen’

Op zaterdagavond 13 april trekt de 20e editie van de Woensdrechtse Lichtstoet door de straten, dit jaar door Putte. Het belooft weer een bijzonder spektakel te worden, met de meeste deelnemers ooit in de lichtstoet. We spraken alvast met Secretaris Henk van de Brug van de stichting en vroegen hem wat we kunnen verwachten dit jaar.

Ieder jaar rouleert de locatie van de lichtstoet binnen de gemeente Woensdrecht. Dit jaar is het de beurt aan Putte. Met ruim twintig deelnemende carnavalswagens, compleet verlicht met lampjes. Henk: “Het mooie aan dit evenement is dat we bouwclubs uit de omgeving een extra kans geven om hun wagen te tonen aan publiek, maar dan in een andere, misschien wel veel mooiere setting. Compleet verlicht met talloze lampjes.” Voor de deelnemende bouwclubs liggen er geldprijzen in het verschiet. De lichtstoet is daarmee een extra kans voor ze om een financieel voordeel mee te pakken.

De 20e editie is meteen ook de grootste editie tot nu toe. Henk: “Vijf jaar geleden ging echt even minder met de lichtstoet, wij hebben er als organisatie hard aan moeten trekken het weer levend te krijgen. Maar dit evenement is veel te bijzonder om het verloren te laten gaan. Een spektakel als dit mag nooit verdwijnen, vinden wij. Inmiddels gaat het goed, er rijden zelfs wagens uit België mee. Zoals de winnende wagen van de Lichtstoet Wuustwezel, die zo’n twee kilometer aan bedrading om zich heeft.”

Kijkend naar de geschiedenis van de Lichtstoet Woensdrecht kan Henk niet anders dan concluderen hoeveel beter alles nu is. “Vroeger deden we het met lichtslangen, die kapot gingen zodra het regende. Een groot risico. Nu is de kwaliteit van de lichtjes vele malen beter. Dat zie je ook terug in het aanzicht van de wagens.”

Bij goed weer trekt de lichtstoet inmiddels zo’n 8000 man publiek. Een belangrijk evenement dus, voor een gemeente als Woensdrecht. Iedereen is welkom volgens Henk. “Je moet dit een keer met eigen ogen gezien hebben om te kunnen beamen hoe bijzonder dit is.”

Waar: Putte
Wanneer: 13 april, 21.30 uur