Kruislandse bubbels: ‘Een leven als wijnbouwer? Een droom die is uitgekomen!’
Bubbels uit de Brabantse wijngaarden? Welkom bij Landgoed Heenwerf in Kruisland! Nog lang niet iedereen is op de hoogte van dit Brabantse wijndomein. Hoog tijd dus om ze aan je voor te stellen: wijnboeren Sofie en Marnix Janssens.

Wijnliefhebbers zijn Sofie en Marnix al ongeveer hun hele leven - de kinderjaren daargelaten. Maar wijn verbouwen? Dat doen ze pas sinds 2015. Eigenlijk uit nood geboren. Sofie: “Wij komen zelf uit Vlaanderen, Marnix uit Hasselt en ik uit Leuven. We zochten een woning voor ons samen, ergens in het midden. Of… Ergens in Nederland. Op den duur kwamen we erachter dat dat helemaal zover niet is en dat er hier best mooie huizen te koop stonden.” En een van die woningen die ze online vonden, was de boerderij in Kruisland. “Op één dag bezochten we drie huizen, of althans: dat was de planning. Na het tweede huis, wat het alweer niet helemaal was, was ik zo moe. Ik ben toen naar huis gereden, Marnix ging nog door naar Kruisland.”

Liefde op het eerste gehoor in Kruisland
Daar ontstond een soort liefde op het eerste gehoor. Marnix: “Het was winter en al donker toen ik aankwam. Het huis kon ik nergens vinden, maar ik stapte mijn auto uit en werd verrast door de stilte. Ik hoorde helemaal niets. Toen heb ik Sofie opgebeld en gezegd: dit is het. Dit huis wordt het.” Lachend: “Ja, zonder het nog gezien te hebben.” Op een later moment stond het enthousiaste stel samen bij de woning. Het enthousiasme bleef. Sofie: “We kochten het, maar wel met de voorwaarde vanuit de gemeente dat we een agrarische activiteit moesten uitoefenen hier. Daarin hebben we allebei geen ervaring. Na een avondje brainstormen op de bank kwamen we ineens op het idee: laten we wijn gaan verbouwen.”

Intuitief als de twee zijn, werd er een plan opgesteld. Marnix: “We waren razend enthousiast en bijten ons dan helemaal ergens in vast. Het is maar goed dat je vooraf niet weet wat er allemaal bij komt kijken. Bodemonderzoek, flinke investeringen in machines, onszelf opleiden bij experts en vooral ook heel veel geduld. Want wijn is er niet na één maandje oogsten.”

Brabantse bubbels
Inmiddels zijn we zes jaar verder en staan er heel wat flessen bubbels te popelen om gedronken te worden. “We hebben er bewust voor gekozen om enkel bubbels te maken. En likeurwijn (Ratafia) gemaakt van het druivensap of de most die ontstaat aan het einde van de persing van de druiven. Daarmee onderscheiden we onszelf van andere wijnboeren in Nederland.” In het knusse huisje in de tuin ontvangen Sofie en Marnix op zaterdag bezoekers die van hun wijnen willen proeven. En ook de horeca weet steeds vaker de weg naar Landgoed Heenwerf te vinden. Marnix: “Inmiddels staan we op de kaart bij Het Hooihuis in Roosendaal. Leuk, want dat is ons eigen favoriete restaurant!” Sofie: “Laatst kwamen er gasten uit Amsterdam die een winkeltje hebben met enkel Nederlandse wijnen. Ze waren verrast door onze bubbel en wilden meteen een complete voorraad afnemen. Dat zijn bijzondere momenten, aangezien wij écht voor kwaliteit willen gaan.” Marnix: “Ik zweef niet vaak, maar toen er een poos geleden een oenoloog bij ons op bezoek kwam en ons zei dat onze bubbels niet onderdoen voor wijnen uit de Champagnestreek… Dat doet iets met je, hoor.” De twee hadden jaren geleden nooit durven bedenken dat ze ooit wijnbouwers zouden zijn. “Hoewel het echt heel hard werken is, is het tegelijkertijd ook een droom die is uitgekomen.”

Benieuwd naar de wijnen van Sofie en Marnix? Elke zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur ontvangen ze bezoekers in hun degustatielounge.

Adres: Kruislandsedijk 38, Kruisland

juni 2021