Marjo: ‘Kaas is een prachtig product, je ziet het ontwikkelen!’
Kaasboerderij De Zuidgeest is inmiddels een begrip in en rond Bergen op Zoom. Het verhaal erachter begint 33 jaar geleden. Eigenaresse Marjo is op dat moment eind twintig en heeft een grote liefde voor kaas en wil er iets mee doen. Inmiddels runt ze samen met haar man, zoons en een paar vaste krachten een goedlopend boerenbedrijf in Bergen op Zoom, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor, jawel, kaas! “Alles wordt hier op de boerderij gemaakt, met de melk van onze eigen koeien. Het is hard werken, maar ik doe dit met zo ontzettend veel liefde.”

Als Marjo 33 jaar geleden haar baan opzegt omdat het bedrijf waar ze werkt gaat verhuizen, wil ze kaas gaan maken om haar vrije tijd mee te vullen. Als hobby. Haar man Peter runt al een boerenbedrijf, hij melkt koeien. Marjo: “Toen we mijn idee van het kaas maken verder onderzochten, ontdekten we dat de investering daarvoor zodanig groot was dat het alleen kon als ik het grootser aan zou pakken. Dan maar professioneel, dacht ik. We bouwden onze garage om tot winkeltje, ik volgde een cursus kaasmaken, deed ervaring op bij een andere kaasmaker en daarna ging ik aan de slag.”

Weet wat je eet
Al snel heeft Marjo de smaak te pakken. “Ik vind het proces van kaasmaken zo ontzettend leuk. Het begint allemaal met de melk, dan het stremsel. Vervolgens zie je de kazen ontwikkelen, van jong naar oud. Alles gebeurt hier op onze boerderij, dat vind ik ook tof. Ik wil altijd graag weten wat er in de producten zit die we eten.”

Haar ogen glinsteren als Marjo vertelt over de kaasboerderij. Er heerst trots, maar niet veel later ook verdriet, wanneer ze vertelt over haar zoons die meewerken in het bedrijf. Vorig jaar overleed hun middelste zoon aan een ziekte en nog elke dag wordt hij intens gemist. “Enerzijds ben ik ontzettend trots dat onze jongens zo hecht zijn met ons en in het bedrijf zijn komen werken. Maar het maakt het gemis van Roel ook extra hard. Hij was elke dag, de hele dag, bij ons in de buurt. Ik kan nog altijd maar moeilijk bevatten dat dat nu niet meer zo is.”

Trouwe klanten
Gelukkig heeft Marjo veel steun vanuit haar werk. “We hebben een heel trouwe klantenkring, sommige klanten komen hier al 33 jaar! Van veel van hen weet ik ook best wat persoonlijke dingen. Dat vind ik bijzonder.” Ook met de volgers op de sociale media van Kaasboerderij De Zuidgeest is Marjo blij. “Laatst deelden we een filmpje van onze koeien die weer de wei in mochten. Dat werd door meer dan tienduizend mensen bekeken. Dat is toch te gek?”

Voorlopig is ze dan ook nog even niet klaar met het kaasmaken. “Sinds kort hebben we op onze boerderij ook een automaat met versproducten. Mensen kunnen van 6 uur ‘s ochtends tot 10 uur ‘s avonds een product uit het apparaat halen, zonder verder met iemand in contact te zijn. Kaas, maar ook yoghurt, aardbeien, chocoladevla... Het blijkt in deze tijd een schot in de roos; al regelmatig kom ik ‘s ochtends aan en is hij leeg. Ik denk dat mensen toch weer steeds vaker naar de boer gaan voor producten, net als vroeger. Zeker nu met corona zijn mensen meer met gezondheid en voeding bezig. Daar ben ik blij om. Mijn passie voor versproducten, en met name kaas, deel ik maar wat graag!”

www.dezuidgeest.nl

mei 2021