Dirk-Jan van Weezel: ‘We vergeten zelf hoe mooi Steenbergen en omgeving is’
Dobberende bootjes, gezellige havens… Voor Dirk-Jan van Weezel uit Steenbergen is dit de invulling van zijn dagelijkse leven. Als havenmeester van de havens in Steenbergen en De Heen kent hij het havenwereldje op zijn duimpje. Een prachtig wereldje, zo vindt hij zelf. “Als ik een toerist met een boot was, kwam ik naar Steenbergen.”

Je bent deels opgegroeid in de haven, met je pleegouders als havenmeesters. Was het dan ook liefde op het eerste gezicht voor jou, dit wereldje?
Dirk-Jan: “Nee, zo heb ik het nooit gezien. Ik ben me er nooit zo bewust van geweest hoe verzot ik eigenlijk ben op het water. Als kind weet je niet beter. De één is veel in de speeltuin te vinden, voor mij was dat het water. Jarenlang lagen wij met onze motorboot op het Volkerak. Bijna 30 jaar geleden, toen ik aan het puberen was, begonnen mijn pleegouders als havenmeesters in De Heen. Ik vond het wel leuk wat ze deden, maar had niet gedacht dat ik zelf ooit havenmeester zou worden.”

En toch zit je nu hier, in je eigen kantoortje met uitzicht op de haven van Steenbergen…
Dirk-Jan: “Ja, grappig he? De omslag kwam in 2013. Toen maakte de gemeente van Steenbergen bekend dat ze het beheer van de haven uit handen wilde geven. Waarop ik dacht: hier moet ik iets mee. De havens van De Heen en Steenbergen hebben allebei een heel eigen karakter. In Steenbergen komt men voor de gezelligheid. Voor de winkels waar je vanuit je boot zo naartoe loopt, de cafeetjes… In De Heen is dat er niet, daar komen vooral rustzoekers. En die laatste ligt vlakbij het Volkerak. Juist die verschillende karakters van de havens maakt het zo leuk om er havenmeester van te zijn.”

Hoe ziet een dag als havenmeester eruit?
Dirk-Jan, lachend: “Heb je even? De invulling van mijn dagen is elke dag anders. Het leven van een havenmeester is een heel divers bestaan en mijn werk is nooit af. Maar dat is juist leuk. Het ene moment ben ik toiletten aan het poetsen - ja, ook dat hoort erbij - en het andere moment heet ik nieuwe gasten welkom. Ik daag mezelf altijd uit mijn werk zo goed mogelijk te doen en de beste havenmeester van het land te zijn. Iets heel simpels als een schoon sanitair is nog niet in elke jachthaven zo vanzelfsprekend, hoor ik van de gasten die hier komen. Ze staan vaak versteld van de schoonheid van onze havens. Dat verbaast mij dan weer, ik snap niet dat je als havenmeester je sanitair níet op orde hebt.”

Je daagt jezelf dus graag uit?
Dirk-Jan: “Jazeker! En dat lijkt te lonen. We hebben met onze havens in Steenbergen en De Heen de Blauwe Vlag en de Groene Wimpel binnengesleept. De Blauwe Vlag is een internationaal keurmerk dat je ontvangt door schoon en veilig te gaan. De Groene Wimpel is wat exclusiever: daar zijn er elk jaar maar 21 van in heel Nederland. Je ontvangt deze wanneer je als jachthaven extra inspanning hebt verricht maatschappelijk verantwoord ondernemen en verduurzaming van de jachthaven. Dat er elk jaar maar zo weinig jachthavens met deze onderscheiding zijn, maakt het juist zo leuk om als havenmeester extra je best te doen. Het houdt ons scherp.”

Wat maakt Steenbergen voor jou nou zo leuk?
Dirk-Jan: “Ik kom zelf uit Steenbergen, en het stomme is… Als je eenmaal ergens al jaren bent, zie je niet meer hoe mooi iets is. Maar door het vele contact wat ik heb met toeristen ben ik weer gaan beseffen hoe veelzijdig en prachtig deze plek is. Onze haven oogt echt heel mooi. En er is genoeg vertier in Steenbergen. Leuke cafeetjes, goede restaurants en genoeg winkels om te kunnen shoppen. Maar ook de omgeving van Steenbergen is prachtig. Ook dit ontdekte ik pas een paar jaar geleden weer. Stom, he? Ik merk het ook aan andere Steenbergenaren; men beseft nauwelijks op wat voor mooie plek hij of zij leeft. Terwijl het echt schitterend is. Met de natuur van de Dintelse Gorzen en de rust bij het Benedensas loont deze omgeving.”

april 2019