28 t/m 31 oktober

Bietentocht Steenbergen

Jaarlijkse zeiltocht waarin het verleden tot leven komt met vijfentwintig traditionele schepen die vijf dagen lang over de Oosterschelde en het Volkerak zeilen en elke dag een andere haven aandoen.

De Bietentocht start op zondag in Colijnsplaat, waar de schepen in de middag de haven binnen zullen varen, zoveel mogelijk op zeil. Op maandag gaan ze richting de Oesterdam, dinsdag meren ze af bij Yerseke, waar dan ook een Oesterfestival is. Op woensdag zetten ze koers naar de Krammersluizen. Op donderdagochtend is er nog een zeilroute op het Volkerak in de ochtend, waarna de schepen naar De Heen gaan om in de middag te worden gejaagd naar Steenbergen.

Zeilen, jagen, bomen
De Bietentocht, die sinds 1999 …

Zeilen, jagen, bomen
De Bietentocht, die sinds 1999 in oktober gevaren wordt, houdt de bietencampagne met de zeilende beurtscheepvaart levend. De oude zeilschepen laden een symbolische hoeveelheid bieten en varen langs havens in Zeeland en Brabant. Zij doen alles, net als vroeger, zoveel mogelijk op zeil, met de hand bomend en jagend door paarden. De schippers kunnen tijdens de bietentocht punten verdienen: door snel te zeilen, door alles op de hand te doen, met traditionele kleding, laden en lossen van suikerbieten en met creativiteit rond een thema. Het snelste schip krijgt een tinnen bord, het schip met de meeste punten verdient de Bietenbel.

Zeilende beurtscheepvaart
Omdat er tot ver in de twintigste eeuw nauwelijks wegen tussen de Zeeuwse eilanden liepen, was Zeeland voor het vervoer van goederen en mensen sterk afhankelijk van de zeilende beurtscheepvaart.
In die tijd ging alles zeilend, bomend of jagend door paarden. Lang niet elke schipper durfde het aan de Zeeuwse wateren te bevaren met haar steile banken, sterke stromingen, getijden en kleine haventjes. Nagenoeg elk Zeeuws plaatsje aan het water zijn eigen haven. Hier werden in het najaar de suikerbieten in de schepen geladen en naar de dichtstbijzijnde suikerfabriek vervoerd.

Bietencampagne
Het oogsten en vervoeren ervan naar de suikerfabriek staat bekend als de bietencampagne. Het gaat om een enorme hoeveelheid in korte tijd. Nu met vrachtwagens, vroeger dus met zeilende beurtscheepvaart.
Op donderdag verzamelen de schepen zich op de Steenbergsche Vliet en worden de schepen vanaf 12 uur naar Steenbergen getrokken door paarden. Een spektakel wat je niet mag missen!

• Dagelijks vanaf 28 oktober 2024 t/m 31 oktober 2024