De Heen

DE HEEN

De Heen ontleent haar naam aan de Heensche Polder, die weer is vernoemd naar de ten westen van de polder gelegen waterloop. Deze waterloop werd Heen of Heendrecht genoemd. Het woord “heen“ of “hempte” verwijst naar een biessoort die op de schorren groeit.
Kenmerkend voor het dorp De Heen is de lintbebouwing met enkele straten erbij. Het noordelijke eind van de Dorpsweg sluit aan op de Heensedijk, met daaraan de pittoreske haven. Het dorp en haar omgeving zijn de laatste jaren niet onopgemerkt gebleven bij fietsers, wandelaars, kampeerders, booteigenaren en zelfs golfers. Recreatie vindt plaats op een relatief kleine schaal; de indrukwekkende ruimte en stilte van het buitengebied is namelijk het unieke en meest kostbare bezit van De Heen. Het historisch sluizencomplex Benedensas en natuurgebied de Dintelse Gorzen zijn ook een bezoek meer dan waard.
De Heen…

De Heensche Polder werd in 1610 drooggelegd, de dijken van de polder doorstonden de tragische Watersnoodramp van 1953. Tegenwoordig is Natuurmonumenten eigenaar van Fort Henricus. Om de historie rond de West Brabantse Waterlinie weer zichtbaar te maken is Fort Henricus in ere hersteld. Naast Fort Henricus spelen onder andere ook Fort de Roovere bij Halsteren en Het Ravelijn in Bergen op Zoom hier een belangrijke rol in. In De Heen start het ommetje 'Vlietpolder'. Een mooie wandelroute, waarvan het startpunt bij het haventje van De Heen is, die langs de Steenbergsche Vliet en door de Vlietpolder loopt.

Maakt deel uit van de gemeente Steenbergen met de kernen Steenbergen, Kruisland, Welberg, De Heen,  Nieuw Vossemeer en Dinteloord.