De Arend werd in 1811 gebouwd in opdracht van Pierre Aerden, een telg uit een bekend molenaarsgeslacht. Hij bouwde op de plaats waar voor die tijd ook een molen had gestaan, de Westmolen. Aan de oude weg naar Roosendaal stond de Oostmolen. De Westmolen brandde in 1583 af. Pierre Aerden werd niet zelf molenaar, maar zijn broer Jacobus, die molenaar was in Kalmthoutse Hoek. Net voor de Tweede Wereldoorlog kreeg de molen concurrentie van de Wouwse Zuivelfabriek, die een elektrische maalderij had. Halverwege de jaren tachtig was de molen in zo'n slechte staat dat draaien niet meer verantwoord was. Dankzij subsidie van de gemeente Wouw en Monumentenzorg kon de molen in 1990 worden opgeknapt. Stichting Wouwse Molen De Arend, ondersteund door vaste vrijwilligers, zorgde voor een grote onderhoudsbeurt. De romp werd opnieuw gevoegd, het houtwerk geschilderd en de wieken gerestaureerd. Ook het loopwerk werd deels vernieuwd, de wieken kregen nieuwe zeilen en in de belt werd de huidige opslagruimte omgebouwd tot een winkel en ontvangstruimte. Bij de molen zijn ook meel, bloem, zaden, broodmixen en bakmixen te koop.

• Als de blauwe wimpel uithangt ben je van harte welkom en op afspraak.