De Johanna is een ronde stenen molen en is in 1862 in opdracht van Petrus Johannes Backx gebouwd, op aanraden van de pastoor van de plaatselijke parochie, die een molen in zijn parochie wilde hebben. De parochie was in 1859 gehalveerd omdat Kalmthoutse Hoek was weggevallen. Na de afscheiding van België in 1830 was er een landsgrens door de parochie getrokken, maar de parochie is daarna nog bijna dertig jaar een geheel gebleven. De bouwvergunning die voor de Johanna is verleend vermeldde ook gebruik als oliemolen en mogelijk is de molen ook als zodanig ingericht geweest. Ook bevond zich een zaagwerk in de Johanna. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de molen gebruikt om graan te malen en elektriciteit op te wekken. In de jaren 60 van de twintigste eeuw raakte de molen in verval. Hij werd in 1966 aan de gemeente Huijbergen verkocht, die hem meteen heeft laten restaureren. In de jaren 1968/1969 is de molen maalvaardig gemaakt. Tegenwoordig laten vrijwillige molenaars de molen regelmatig draaien.

Openingstijden
De eerste zondagmiddag van de maand is de molen open van 13.00 uur tot 17.00 uur. Op woensdag- en donderdagochtend zijn er altijd vrijwilligers aanwezig. En als je er toevallig langs komt: kijk of de vlag wappert.