Steenbergen

STEENBERGEN

Steenbergen is een karakteristieke vestingstad met een rijk verleden. Steenbergen bestaat als woonplaats al rond het jaar 1272. Door landbouw en visserij, maar vooral dankzij de functie als doorvoerhaven voor de winning van turf en zout, bloeit Steenbergen op. Vanaf halverwege de 16e eeuw was Steenbergen een strategisch gelegen vestingstad. Er is hevig om de stad gevochten ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog. De restanten van de vesting zijn duidelijk herkenbaar in en om Steenbergen. Ze worden tussen 2014 en 2018, als onderdeel van de West Brabantse Waterlinie, weer beter zichtbaar en toegankelijk gemaakt. Blikvanger van de stad is de R.K. Sint Gummaruskerk. De kerk is ontworpen door Pierre Cuypers en gebouwd rond 1900. Ook de N.H. kerk, ook wel Witte Kerk genoemd, is een bezoek waard. Deze protestantse kerk is in 1831 gebouwd door het toenmalige ministerie van Waterstaat. In Steenbergen starten de wandelroutes 'Vliegeniersroute', 'Vestingroute' en 'Historische Pandenwandeling', waarmee je een betere indruk kunt krijgen van het rijke verleden van Steenbergen.

Maakt deel uit van de gemeente Steenbergen met de kernen Steenbergen, Kruisland, Welberg, De Heen,  Nieuw Vossemeer en Dinteloord.