Willem de Weert: ‘De natuur van de Brabantse Wal verveelt nooit’
Steeds meer landgenoten komen erachter: de Brabantse Wal is een prachtig stukje Nederland. Bergenaar Willem de Weert, geboren en getogen in Hoogerheide, zet zich al jarenlang met hart en ziel in voor de bekendheid van deze streek. Hij richtte, samen met nog negen andere liefhebbers van natuur en cultuurhistorie, Stichting De Brabantse Wal op, schreef een dik en inspirerend boek over deze regio en een wandelgids die al aan de vijfde druk toe is. We gingen bij hem langs…

Willem, vertel. Wat maakt de Brabantse Wal zo uniek?
Willem: “Eigenlijk is de Brabantse Wal alles van Nederland in een notendop. Je hebt hier qua natuur zoveel diversiteit: van heide tot heuvels en prachtige wateren. Gisteren belde mijn stiefzoon me. Hij vroeg me: waar zullen we eens naartoe gaan met de hond vanmiddag? Het is een luxeprobleem: er is hier zoveel diverse natuur dat het gewoon moeilijk is om te kiezen. Natuurlijk zijn er plekken in Nederland die mooier zijn dan de Brabantse Wal. Ik beweer ook nooit dat het het mooiste van Nederland is. Maar het is wel een gegeven dat je hier álles hebt. De afwisseling in natuur is enorm.”

Waarom was de Brabantse Wal jarenlang zo onbekend in Nederland?
Willem: “De Brabantse Wal is een regio die bestaat uit verschillende gemeenten. Bergen op Zoom, Woensdrecht, Steenbergen. Wat er aan de hand was, was dat er een eenheidsgevoel ontbrak tussen deze gemeenten. Er was niemand die opstond en zei: jongens, we gaan met z’n allen de Brabantse Wal op de kaart zetten. Uiteindelijk heb we dit met onze Stichting gedaan, vanaf 1995. Ons doel is om de schoonheid van de natuur en het landschap van de Brabantse Wal te verdedigen. Om meer bekendheid te realiseren, maar ook om te strijden voor het behoud van deze natuur. Dus ook in de minder leuke situaties staan wij als Stichting op; bijvoorbeeld wanneer de gemeente met plannen komt om te bouwen op bepaalde mooie plekken op de Brabantse Wal.”

Is het gelukt meer reuring te geven aan dit prachtige stukje Nederland?
Willem: “Een regio die zo onontdekt was als de Brabantse Wal, kun je niet ineens wereldberoemd maken. We hebben het opgedeeld in verschillende doelen: allereerst wilden we meer bekendheid in de regio zelf creëren. Want zelfs mensen uit de omgeving wisten vaak niet wat er allemaal aan schoonheid te vinden is op de Brabantse Wal. Die bekendheid realiseren duurde al enkele jaren. Dat loopt nu; de Brabantse Wal wordt steeds bekender, ook in de rest van het land en staat nu zelfs in de Bosatlas. Mede dankzij het werk van de Streekorganisatie en de VVV Brabantse Wal. Een volgend doel is om de Brabantse Wal internationaal onder de aandacht te brengen, maar dat is niet eenvoudig. Daar kan de status als onderdeel van een UNESCO Geopark aan bijdragen. Die aanvraag wordt volgend jaar ingediend.

Wat zou je mensen die hier voor het eerst komen adviseren? Welke plekjes op de Brabantse Wal móeten ze zien?
Willem, na een lange stilte: “Dat is een goede vraag. Juist de diversiteit van de natuur hier maakt het zo fantastisch om deze regio te ontdekken. Mijn favoriete plekje in mijn jeugd was Zeebad de Duintjes, vlakbij Woensdrecht. Jarenlang kwamen mensen uit de omgeving hier massaal naartoe om te zwemmen en te genieten van de ruimte die je hier had, maar inmiddels is deze plek als recreatievoorziening opgeheven. Een ander favoriet plekje op de Brabantse Wal is voor mij de omgeving van de Kraaijenberg. Ik ben dol op uitzichten, dus dan zie je hier goed. Om die reden sta ik ook graag op de heuvels van de Brabantse Wal, wat mogelijk is in Halsteren en Woensdrecht. Die hoogte in, ook op de fiets, en dan eindeloos kunnen kijken. Heerlijk vind ik dat. En naast dat je hier prima voor je rust kunt komen, zit de Brabantse Wal ook vol met gezellige cafés en restaurantjes, zowel in de dorpen en steden als in de natuur. Het bourgondische leven is hier voelbaar. In de wandelgids staan 24 routes die allemaal beginnen én eindigen bij een café.

Ja, op die manier verveelt de Brabantse Wal nooit…”

Samen met de Stichting Brabantse Wal realiseerde Willem het boek ‘Ontdek de Brabantse Wal’. Een prachtig dik boek met schitterende foto’s en verhalen uit de regio. Meer informatie vind je hier. Het boek en de gids met 24 wandelroutes op de Brabantse Wal zijn verkrijgbaar bij VVV Brabantse Wal.

augustus 2019