Bergen op Zoom
Bergen op Zoom is een van de oudste steden van Nederland. Smalle straatjes, oude pleintjes en eigenzinnige monumenten vertellen het verhaal van een rijk en bewogen verleden, dat al meer dan achthonderd jaar terug gaat. De historische binnenstad vormt een uniek decor voor leuke winkeltjes, cafeetjes en sfeervolle restaurants. Er is geen betere manier om een stad en haar omgeving goed te leren kennen dan te voet. Bergen op Zoom biedt verschillende mogelijkheden: op eigen gelegenheid, aan de hand van een beschreven wandeling, onder leiding van een gids of bewegwijzerd. Kortom voor elk wat wils!

Stadswandelingen o.l.v. een gids
In de periode april t/m september organiseert VVV Brabantse Wal, in samenwerking met Stadsgidsen Bergen op Zoom (SBM), stadswandelingen door het knusse stadscentrum. Een gids vertelt al wandelend over de historie van Bergen op Zoom, de monumenten, de voormalige haven en de prachtige monumentale panden. Iedere wandeling heeft een thema die je terug kunt vinden in de evenementenkalender. De wandeling duurt ongeveer 1,5 uur.

Historische Stadswandeling
Het gidsje Ontdek Bergen op Zoom brengt je langs markante gebouwen, door mooie straten en over bijzondere pleinen. Met de handige uitklapbare plattegrond in dit boekje wandel je langs grote en kleine monumenten en krijg je een goed beeld van al het moois dat de stad te bieden heeft.
Verkrijgbaar bij VVV Brabantse Wal voor € 2,50

Garnizoenswandeling
Voor bezoekers met een interesse in het rijke garnizoensverleden van Bergen op Zoom heeft VVV Brabantse Wal de Garnizoenswandeling. Van 1577 tot 1970 was Bergen op Zoom officieel een garnizoensstad. Ruim 400 jaar lang bepaalde de aanwezigheid van militairen het straatbeeld van Bergen op Zoom. Aan de hand van tekst en foto’s leidt de wandeling langs de gebouwen met een militair verleden. Tot op de dag van vandaag staan er nog talloze gebouwen die de stad hieraan herinneren.
Verkrijgbaar bij VVV Brabantse Wal voor € 2,50

Ontdek Vestingstad Steenbergen
Ontdek historisch Steenbergen met een gids. De Stadsherauten nemen je mee op pad en vertellen je het verhaal van de stad. Een wandeling langs het heden en verleden, je maakt kennis met de vestingstad en de West Brabantse Waterlinie, je loopt langs de imposante Gummaruskerk en leert over een neergestort Engels verkenningsvliegtuig. Kortom een wandeling met mooie anekdotes en wetenwaardigheden. Meer informatie en de folder van de wandeling vind je op de website van Heemkundekring “de Steenen Kamer”.

In de evenementenkalender vind je de data van de individuele wandelingen, groepswandelingen zijn op aanvraag bij VVV Brabantse Wal.